Pandemija zaljuljala i mljekarski sektor u BiH: Singapur i Jordan mijenjaju dijasporu

Bez autora
Nov 08 2020

Pandemija virusa korona ispriječila se na putu proizvođača u BiH, što potvrđuje podatak da je za deset mjeseci ove godine izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda “lakši” za 12,6 miliona maraka, a mljekare ohrabruje jedino to što uprkos krizi uspijevaju da pronađu i neka nova tržišta, koja će koliko-toliko kompenzovati manju domaću potrošnju zbog nedolaska dijaspore i tanke turističke sezone.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, za deset mjeseci ove godine BiH je izvezla mlijeko i mliječne proizvode u vrijednosti 77,83 miliona maraka, dok je u istom periodu lani u inostranstvo plasirala te proizvode “teške” 90,44 miliona KM.

U istom periodu pao je i uvoz proizvoda mljekarskog sektora, pa su od januara do kraja oktobra na domaće tržište stigli mlijeko, sirevi i pavlaka vrijedni 132,84 miliona KM, dok je u istom periodu prošle godine uvoz tih proizvoda bio u vrijednosti 149,36 miliona KM.

Vlasnik mljekare “Pađeni” iz Bileće Nenad Vukoje rekao je za “Glas Srpske” da je u vrijeme pandemije virusa korona izvoz mlijeka i mliječnih proizvoda prepolovljen u odnosu na prošlu godinu, ali da su ipak uspjeli izaći na neka nova tržišta i u tome vide šansu za opstanak.

- Zemlje sa kojima smo sarađivali u jeku pandemije su smanjile uvoz naših proizvoda zbog viška koji se pojavio na njihovom tržištu. Turizma nije bilo, tako da je sve to uticalo na plasman naših proizvoda. Situacija se počela popravljati prošlog mjeseca kada smo zabilježili rast plasmana za 120 odsto u odnosu na prošlu godinu. Razlog tome je izlazak na tržište Njemačke i saradnja sa novim partnerima u Švedskoj - kazao je Vukoje. On je dodao da će uskoro biti obuhvaćen izvoz u Singapur i Maleziju.

Vukoje je naglasio da su lani uvozili sirovo mlijeko iz Crne Gore da nadomjeste količine koje su nedostajale na domaćem tržištu, ali da u ovoj godini za tim nije bilo potrebe.

- U ovoj godini planirali smo rast od oko 12 odsto, zbog pandemije taj rezultat nećemo ostvariti, ali ćemo ipak biti u plusu. Prva tri mjeseca prije pandemije bila su veoma dobra kada je riječ o proizvodnji, a onda sve do septembra bilježili smo minus u odnosu na isti period prošle godine - pojasnio je Vukoje.

Direktor sarajevske mljekare “Milkos” Adin Fakić kazao je da je u vrijeme pandemije došlo do smanjenja prometa proizvoda mljekarskog sektora.

- Smanjena je potrošnja, posebno u ljetnjoj sezoni, koja je u BiH veoma važna s obzirom na dolazak dijaspore, a toga ove godine nije bilo. Izgubili smo veliki broj turista, dva mjeseca je sve bilo zatvoreno, tako da su prodaja i promet na domaćem tržištu zabilježili veliki pad. Kada se sve to uzme u obzir, pred nama je neizvjesna zima - rekao je Fakić.

Dodaje da su izlaskom na nova tržišta ipak uspjeli povećati izvoz.

- Kada je riječ o prodaji na domaćem tržištu, bilježimo blagi pad, ali smo uspjeli izaći na tržište Saudijske Arabije, Kuvajta i Jordana, te u tome vidimo šansu za opstanak - kazao je Fakić, dodavši da novo tržište i obim posla garantuju i siguran posao za svih 120 zaposlenih i oko 1.000 kooperanata.

Samoproglašeno Kosovo

Sarajevska mljekara “Milkos” bila je jedan od najvećih izvoznika iz BiH na tržište samoproglašenog Kosova, međutim, iako se nakon ukidanja nameta od 100 odsto na robu sa ovog područja ponovo vratila na tamošnje tržište, izvoz ne ide onom dinamikom kako je bilo prije uvođenja taksi.

- I kod njih je isti razlog kao u BiH, smanjenje potrošnje, nedolazak dijaspore i gubitak velikog broja radnih mjesta. Kao i u regionu, primjetan je problem likvidnosti u poslovanju tamošnjih preduzeća, tako da je obim poslovanja sa tamošnjim partnerima nezadovoljavajući - rekao je Adin Fakić.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik